Absolvenţii de gimnaziu şi liceu sunt în fața unui moment al adevărului – pentru elevii de gimnaziu, astăzi se afișează rezultatele evaluării naționale, iar absolvenții de liceu susțin, tot azi, ultima probă din așa numitul examen al maturității.
Generația 2023 a petrecut aproape doi ani în online sau în format hibrid, a trecut printr-o grevă a cadrelor didactice exact înainte de examene, iar actualii absolvenți de liceu au experimentat peste 100 de schimbări ale Legilor Educației.
Potrivit unei evaluări citată de site-ul Edupedu în mai 2022, în primii doi ani de pandemie, elevii români au înregistrat întârzieri de învățare de 4-6 luni, mai mult decât media pentru Europa și Asia Centrală. Același studiu, arată că timp de 108 zile elevii români nu au mers la școală – o perioadă cu mult peste media europeană pentru întreaga perioadă de doi ani.
Experții în educație se așteaptă la rezultate mai slabe la examenele naționale în acest an.
Aceeași programă pentru examene ca înainte de pandemie, an școlar mai scurt ca niciodată, semestre înlocuite cu module, multe zile libere aducătoare de întreruperi și scăderi de ritm sunt realități care au determinat sincope în pregătirea elevilor.
România rămâne campionă în UE la copiii care nu trec de gimnaziu, aproape 20% dintre elevii care au intrat în școala primară acum nouă ani nu au mai ajuns să susțină Evaluarea Națională, iar din cei înscrişi în clasa a VIII-a, 12,7% din aceştia nu s-au prezentat.
Oportunitățile legate de educație, precum și nemulțumirea sau neîncrederea față de condițiile de viață din România fac ca peste jumătate dintre copiii români (55,1%) să își dorească să plece din țară și să se stabilească peste granițe, în vreme ce o treime dintre aceștia și-ar dori să-și continue studiile în străinătate.
România este țara în care, aproape unul din doi copii se află în risc de sărăcie severă/excluziune socială, asta ducând la abandon școlar și discriminare.
Este timpul ca România să nu mai fie fruntașă în clasamentele negative ale Uniunii europene și să repună pe primul loc copiii astfel încât niciunul să nu-și mai dorească să plece din țară. Dreptul la educație de calitate aparține fiecărui copil, indiferent de locul și familia în care se naște.
Deputat P.S.D. Teleorman
Prof. Florin Piper-Savu